Pee Duen en Pee Dow in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Floor en Floor - WaarBenJij.nu Pee Duen en Pee Dow in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Floor en Floor - WaarBenJij.nu

Pee Duen en Pee Dow in Chiang Mai

Door: Floor en Floortje

Blijf op de hoogte en volg Floor en Floor

20 Januari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hallo allemaal!

Hierbij ons eerste reisverslag van onze eerste week in het wonderschone Azie! Voor de duidelijkheid; Floor van Velthoven is Floor, en Floor Geurtjens noemen we Floortje ;)

- Aankomst in Bangkok
Maandag 13 januari werden we door onze ouders afgezet op Schiphol. Na het afscheid en de snelle maaltijd bij de Burger King kon het avontuur beginnen! Wooooo, wat is Etihad anders vliegen dan Ryanair zeg ;) Luxe! We kregen een dekentje, sokken, wi-fly, we konden films kijken, etc etc. En dat frietje bij de burger king was niet nodig geweest, we kregen iets van 10x eten ofzo. Alleen jammer dat de muffins langskwamen toen we sliepen... De overstap ging prima en we kwamen goed aan in Bangkok. We liepen nog even verkeerd maar uiteindelijk vonden we het hostel en na onze eerste Thaise maaltijd konden we heerlijk gaan slapen.

De volgende dag gingen we wat door Bangkok lopen totdat we savonds om 10u de nachttrein naar Chiang Mai zouden pakken. We besloten naar Chinatown te gaan. We vonden de stad opmerkelijk rustig, zeker gezien de opstanden. We hebben er niks van gemerkt. Chinatown zelf was super mooi! Kleine straatjes, marktjes, scooters, bloemen, zon, overal eetkraampjes op straat en... RATTEN. Ja ratten.. Toen we een soort binnenplaatsje opliepen waar allemaal eetkraampjes stonden struikelde Floor bijna over een rat, OH MY. Gelukkig schreeuwde Floortje niet! Jammer dat we er savonds nog 1 zagen terwijl we vieze dikke slijmerige la-nad noodles aten in een restaurantje ;) Tja, shit happens.
Wat we verder opmerkelijk vonden; ze rijden hier links! En het oversteken is echt een drama.. Sowieso moeten we dus anders kijken dan onze mamas ons geleerd hebben, maar er zijn dus ook geen stoplichten. We zijn erachter gekomen dat je gewoon moet lopen als een Thai ook loopt. We hebben dan ook regelmatig een 10-jarig kind als menselijk schild gebruikt ;) Wat een orthopedagen he...
Savonds met de nachttrein naar Chiang Mai. Wat gaat dat langzaam zeg! En lawaaaaaai! Maar de bedjes waren heel grappig, het eetwagonnetje heel gezellig en het uitzicht prachtig. Kortom, een mooie ervaring!

- Piyawat Orphanage
Zoals sommige van jullie weten gaan we drie weken helpen bij een weeshuis. Het weeshuis bestaat uit Preecha en Chu (pleegouders), 25 kinderen (weeskinderen en hun eigen kinderen) en een hond genaamd Braaf (Blaaf, Blaaf; ze kunnen de r niet uitspreken haha). Voor meer info; www.hilltribechildrenazie.nl. Wij gaan de kinderen engelse les geven en leiden toeristen rond die hier komen lunchen met een biking tour.

We hadden met Preecha afgesproken op het station maar zagen hem natuurlijk niet (ze lijken allemaal op elkaar hier..). We wilden net naar een telefooncel lopen om hem te bellen toen we een man zagen met 10 kinderen eromheen. Het kon niet missen! We waren echt even stil toen we hem zagen met al die kids, zo lief! In de jeep richting het huis. Ze wonen in een groot wit huis dat geschonken is door de nederlandse stichting die het weeshuis ondersteunt. Super mooi! Het communiceren is wat moeilijk.. ze spreken amper engels. De woordenschat is wel goed maar zinnen maken durven ze niet goed. En ze zeggen altijd dat ze ons niet verstaan, maar als je ziet wat voor woorden ze al kennen, kunnen we ons dat bijna niet voorstellen.
Savonds werden we voorgesteld en kregen we thaise namen. Floollllll is wat moeilijk, haha. Floor V heet Pee Duen (pee betekent oudere zus, duen betekent Maan) en Floortje heet Pee Dow (betekent ster). De kinderen stelden zich ook voor maar wij moeten nog even oefenen met die namen ;) Vervolgens kregen we een timetable;
5:00 - 6:00 get up, cleaning house, washing, cooking
6:00 n- 6:30 study bible
6:30 - 7:00 breakfast
7:00 - 16:00 school
16:15 - 17:00 english lesson (geven wij)
17"00 - 17:30 dinner
17:30 - 20:00 homework
20:00 go to bed

Wat een schema! We zijn er inmiddels achter dat de volgorde klopt, de tijden wat minder ;) Ze kijken gerust tot 22:00 films (bloederige! Zelfs de kleintjes (4/5 jaar); ons orthopedagogen hart gaat sneller kloppen.

- De eerste dagen
De eerste dagen moesten we wel even wennen aan hun gebruiken en gewoontes. Het is superleuk om te zien hoe ze leven, maar het levert soms ook hilarische momenten op. Verder is het heel mooi om te zien hoe ze met elkaar omgaan. Ze spelen met elkaar, zorgen voor elkaar, ruimen netjes op, zeuren niet, huilen niet, wo! Ze zijn super beleefd, wat wel eens ongemakkelijk is omdat ze echt alles voor ons willen doen. Maar wij willen hen juist helpen! Gelukkig hebben we na een aantal dagen kunnen afdwingen dat we ons eigen bord afwassen en mogen we helpen met vegen enzo. YESSSS! (Alleen doen ze het daarna nog een keer zelf...).

De kinderen zijn zo lief! Ze pakken continue onze hand (zo erg dat we nu zelfs elkaars hand pakten toen we naar bed liepen gisteravond, haha) en ze vlechten ons haar elke keer in (de ene keer mooier dan de ander). We hebben al regelmatig de touristen rondgeleid met de meest vreemde vlechten op ons hoofd. Ze vinden het erg leuk dat we er zijn maar het is ook wel een beetje moeilijk om te zien dat ze zo aanhankelijk zijn. Ze missen waarschijnlijk toch individuele aandacht. De kinderen doen trouwens een dansje in traditionele kleding als de toeristen er zijn. Oooooo ons hart brak toen we het zagen. ZO SCHATTIG! Maar ook wel sneu ergens.. Het is gewoon dikke promo om geld te verdienen en de kinderen vinden het echt niet altijd leuk om te doen. Maar aan de andere kant, logisch dat ze dit doen. Wij moedigen ze in ieder geval om het hardst aan vanaf de zijkant en dat lijken ze leuk te vinden.

Het enige waar we nog niet zo goed aan kunnen wennen is het eten hier. Ofja eten, we kunnen beter het woord rijst gebruiken. Rijst Rijst Rijst Rijst Rijst. Elke dag, drie maaltijden per dag. Ze ontbijten zelfs met rijst! We lopen regelmatig even naar de wc omdat we misselijk worden daarna haha. Ook omdat ze heel veel opscheppen. De kinderen eten 2 volle (!) borden per maaltijd, terwijl wij het amper opkrijgen. Bizar.
Gistermiddag kwam er iemand ijsjes brengen. De kinderen in rep en roer! Wij waren aan het volleyballen met de boys en konden wel een verkoelend ijsje gebruiken. Gelukkig kregen wij er ook 1. We namen een eerste hap en wat denk je; RIJST! Er zit gewoon rijst in hun ijs. OMG! We kregen echt een enorme lachbui! Hoewel het ijsje echt super lekker was trouwens!
Maar nu het volgende.. savonds kwam de buurvrouw een feestmaal brengen omdat ze jarig was. Komkommer, rijst (ofcourse), vlees, spicy saus, en een soort bruine plakken. Floortje zei enthousiast dat het waarschijnlijk chocolade was (en terecht, ze eten immers ook rijst met ijs). Wij vroegen aan de kids wat het was en een jongetje ging het opzoeken in zo' n vertaalboekje. Hij kon het maar niet vinden maar eindelijk vond hij het! Met een heeeel blij koppie kwam hij het aan ons laten zien; ....... blood.
Bloed! Er stond gewoon bloed! Floor ging bijna over dr nek toen ze het las en fluisterde het in Floortje dr oor (die ondertussen happy birthday aan het zingen was). Vervolgens weer een lachbui natuurlijk. Maar, we hebben alles netjes opgegeten (goed he mam!).

Nog een paar leuke feitjes;
- het aanrecht is super laag, we hebben rugpijn haha.
- bij de wc is een kraantje voor je achterste. Floor dacht dat we ook een douche hadden naast het bad dat we hebben haha.
- We hadden de eerste dag een koude douche. Floortje heeft toen het bad vol laten lopen zodat de zon het water zou verwarmen. Maar toen we boven kwamen was het bad natuurlijk leeggelopen.. Gelukkig bleek de kraan gewoon kapot en hebben we nu warm water.
- Braaf pakt elke keer onze slippers en engelse lesspullen (sokken lust hij ook trouwens). Wij elke keer achter die (vieze) hond aan.
- avondeten is zo spicy dat Floortje elke keer zweet op de kop heeft staan haha
- de kinderen lusten geen drop. Hahahaha die gezichtjes toen ze het aten; hilarisch. Ze spuugden het allemaal uit. Behalve de ouderen.
- Thaise mensen zijn super aardig! Willekeurige mensen op straat vragen of ze ons kunnen helpen enzo.
- Floor had een klein wondje aan haar voet tijdens het schoonmaken van de kerk. Heeel klein maar bloedde natuurlijk een beetje. Floor ging even zitten omdat ze de net gedweilde vloer onder smeurde met bloed. De kids meteen in rep en roer en naar Preecha gerend voor geld voor een pleister... Aah Floor voelde zich zo opgelaten. Maar ze heeft de pleister braaf opgeplakt.
- Ze wassen heel vreemd af; eerst voorspelen (Yv, iets voor jou!). dan met sop (geen water!) en dan de borden in drie bakken met koud water dopen zodat het sop eraf gaat.
- we hebben spierpijn van zon wipspeelgoed ding in de tuin. Die kindjes zijn zo licht dan onze bovenbenen zwaaar op de proef worden gesteld.
- ze hebben een muziekkamer waar ze vrijdagavond liedjes zingen en bidden. Was heel bijzonder en leuk om te zien.
- de meisjes kwamen gister met een plastic zak op hun hoofd. Wij vragen waarvoor (via boekjes, gebaren, alles). Lukte niet om het uit te leggen dus toen haalde Geeji uiteindelijk een doosje; luizenspul. Aha, wij dachten daar vanaf te zijn na stage...
- We aten de derde dag een cakeje savonds en werden misselijk! Waarschijnlijk kunnen onze magen alleen nog maar rijst aan (oh god..)
- Ze kennen rock-paper-scissor
- ze dragen huispakken haha. Allemaal van fleece, gekkies!

We gaan zo de toeristen weer rondleiden en dan engelse les geven. We gaan ons vooral focussen op zinnetjes maken. de woordenschat is namelijk goed. Verder willen we een logboek maken voor vrijwilligers zodat ze weten wat de kinderen al kunnen en wat al geoefend is etc. Als laatste; HET IS HIER SUPER LEKKER WEER! Dus we gaan nu lekker zonnennnnnn. Verder gaan we deze week nog naar chiang mai en rondlopen hier in de wijk.
Foto's volgen nog!

HET IS HIER SUPER!

Veel liefs,

Pee Dow en Pee Duen

• 20 Januari 2014 - 06:40

Wibke:

He pee dames

Leuk verhaal.
    Floor ik ben blij dat elke dag rijst netzo gaat vervelen als elke dag friet.
    Geniet nog van jullie tijd daar.
    Liefs wibke

• 20 Januari 2014 - 07:15

Jeroen:

"Ik ga echt niet zulke lange reisverslagen maken als die van jou hoor!" ;-) haha

Maar wel echt supergaaf om te lezen allemaal! Veel plezier iig daar en hou je thai!

Dag Flool Maan en Flool Stel!

Groetjes

• 20 Januari 2014 - 07:43

Anouk:

Hee meiden,

Wat een hilarisch verhaal. Leuk om te lezen hoe jullie het daar hebben. Het rijstijsje klinkt niet echt lekker. Moeten jullie ook elke ochtend om 5 opstaan? Geniet ervan en ben benieuwd naar de foto's.

X

• 20 Januari 2014 - 08:06

Lotte:

He meiden!

Wat een leuk verhaal!! Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal. Heel veel plezier en succes daar, de kids zullen jullie straks gaan missen denk ik.

Liefs, Lotte

• 20 Januari 2014 - 09:29

Peter Huijbregts:

Hallo Floor en Floortje, Pee Dow en Pee Duen,

Leuk verslag, ik blijf jullie volgen. Jullie schrijven overigens zoals jullie praten!
    Ben voorzichtig, blijf n ouwe vent natuurlijk, en veel plezier!

Piet.

• 20 Januari 2014 - 13:06

Karlijn:

Hallooo!

Wat een leuk verhaal zeg, ultieme SOG dit haha! Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en ik ben jaloers op dat mooie weer! Geniet van de rijst en van de kindjes!

Liefs Karlijn

• 20 Januari 2014 - 13:12

Femke Mathon:

He Pee Duen!

Wat super om allemaal te lezen mop.. En huispakken?!
    Ik wil jou mijn glitterpakske wel opsturen pas je er helemaal tussen ;)

Heel veel plezier nog, eet smakelijk met de rijst en tot het volgende verhaal.
    Liefs, Fem & Paultje

• 20 Januari 2014 - 13:19

Nina:

Wat een geweldig verhaal! En die namen voor jullie, hoe schattig! Die houden we er de rest van de reis in hoor. Kan nu echt niet meer wachten, heel veel plezier nog en tot over 2 weekjes! Hopelijk hebben jullie dan geen luizen..

xx

• 20 Januari 2014 - 14:20

Barbarien:

Heeeee meiden,

wat een leuk verhaal!! En wat grappig die namen, die houden we erin als jullie terug zijn, lijkt me wel handig (?).
    Haha die vlechten ook, ik zie het al helemaal voor me hoe jullie door de stad lopen.

Nou veeeel plezier en sterkte met het rijst eten!
    xx Bar

• 20 Januari 2014 - 14:55

Lizzy:

Haa floortjes!

Wat super leuk om te lezen allemaal! fijn om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben daar!
    Ik verheug me op de foto's!! Geniet ervan samen en heel veel succes met rondleiden en lesgeven!

Kuss

• 20 Januari 2014 - 18:46

Mariëtte :

Hé Floortjes, wat een mooi verhaal jullie gaan nog veel beleven en heel veel genieten. Have fun and enjoy. Liefs van de Verhulsjes.

• 20 Januari 2014 - 20:27

Frank En Evy:

Hee Floor & Floortje,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Herkenbaar, die rijst haha gaaf dat jullie daar helpen in een weeshuis! En goed te horen dat t zo bevalt :) geniet er lekker van daar in het mooie Azië!

Xx Frank & Evy

• 20 Januari 2014 - 23:58

Nieke:

Super leuk en fijn om te horen dat alles goed gaat e gegaan is!
    Maak er wat leuks van daar en wacht nu al op een nieuw verslag

Dikke kus,
    Pee Nieke

• 21 Januari 2014 - 10:09

Anita:

Hoi Floor en Floortje,

Geweldig om jullie reisverslag te lezen, we gaan jullie zeker volgen.
    Heel veel plezier en geniet van alle mooie dingen daar xxx Anita

• 21 Januari 2014 - 13:00

Renske:

Hey Pee Duen en Pee Dow,

Wat een geweldig verhaal en mooie avonturen! Fijn dat het zo goed bevalt!
    Over een paar maanden hebben jullie een gepantserde maag en wie weet ga je hier ook 3x per dag rijst eten;)

Heeel veel plezier, geniet ervan!
    xxx Renske

• 21 Januari 2014 - 13:34

Vera:

Heeeeerlijk om te lezen! Kijk nu al uit naar de volgende:)

Geniet geniet geniet!!!!

• 21 Januari 2014 - 13:48

Jolanda Renders:

Lieve dames van de peeënstamp,

geweldig toch maar weer wat jullie mogen beleven!

Vooral veel fotoos maken!

dikke kus

Jolanda

• 21 Januari 2014 - 17:59

Kiki:

Wat een gaaf verhaal zeg!!! Floor check facebook voor wat tips! Azië is geweldig, geniet ervan. In Chiang Mai zit een erg leuk/lekker restaurant met eten uit het midden oosten. Ik weet even niet meer hoe het heet maar volgens mij staat het in de Lonely planet!

Geniet! x

• 23 Januari 2014 - 16:34

Mam En Pap:

Hallo meiden, Wat een een geweldige verhaal, wat een avonturen, tsjesus, niks is natuurlijk "gewoon"!!i
    geweldige dingen maak je mee, daar kunnen we nu inmiddels ook over meepraten,ook wij maken hele bijzondere dingen ee hier in het menthal hospital, het is geweldig en ik zou heel graa Doeg al lekker bijbabbelen, maar dat is hier ook niet vanzelfsprekend, we hebben nauwelijks internet en zo. Maar een hel boel is herkenbaar!!!!
    Dus floor we geven je een dikke vette knuffel en hopen binnenkort een uitgebreid verhaal te kunnen schrijven , zoiets als jullie!!!!!
    doehhhhhhhhhhhhh, man en pap

• 23 Januari 2014 - 19:12

Jose:

Nou Pee Dow en Pee Douen, een heel verslag zeg. Heel erg leuk om het te lezen.
    Geniet er lekker van en ik wacht weer op het volgende verslag.

• 10 Februari 2014 - 20:15

Theaenhar:

Ha ster en maan,

Vanmorgen in Bladel bij opa lag een afdruk van jullie hilarische en uitgebreide verhaal. Dus nu op internet even opgezocht.

Zo te lezen zijn jullie echt wel als echte pedagogen bezig.......vooral bij het oversteken!
    Ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen en nog heel
    veel plezier samen!

Thea

• 15 Februari 2014 - 11:08

Piet:

Hallo meiden,

Is de inspiratie op om een verslag te schrijven?
    Het lijkt nieuwsgierigheid, maar het is meer de interesse om weer eens een verslag tegemoet te zien!

Hoor graag en zie graag van jullie!

Have fun.

Piet.